توسعه واگذاری پساب فاضلاب تصفیه‌خانه‌های شهری به صنایع 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان فارس خواستار توسعه واگذاری پساب فاضلاب تصفیه‌خانه‌های شهری به صنایع شد و گفت: این اقدام می‌تواند تدبیری خوب و همچنین به منزله نوعی سرمایه‌گذاری برای صنایع باشد.

علی‌جان صادق‌پور به انعقاد تفاهمنامه‌ای برای واگذاری پساب تصفیه فاضلاب شهر نی‌ریز به یکی از صنایع گفت: گسترش بحران کم آبی و افزایش دامنه‌ی خشکسالی‌های سنواتی به یک نگرانی ملی تبدیل شده است.

او گفت: موضوع کم‌آبی ناشی از سوء مصرف و مدیریت منابع هر روز بیشتر خود را نشان می‌دهد. به‌گونه‌ای که اگر مدیریت یکپارچه‌ی مصرف بهینه‌ی آب را نداشته باشیم در آینده با چالش‌های جدی تری مواجه خواهیم شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب فارس گفت: در شرایط کنونی استفاده از پساب فاضلاب تصفیه خانه‌های شهری برای تامین بخشی از نیاز مصارف صنایع محلی، فضای سبز و کشاورزی را به عنوان یک راهکار موثر و کاربردی و در عین حال اجتناب ناپذیر است که می‌تواند به عنوان الگویی مناسب برای کشور تبدیل شود.

صادق پور گفت: سال‌هاست خشکسالی در فارس به دغدغه‌ای برای متولیان تأمین و توزیع آب تبدیل شده است، تنها کشور ایران و استان فارس با بحران کم آبی دست به گریبان نیست، بلکه دنیا با این چالش دست و پنجه نرم می‌کند و پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد دولت‌ها و ملت‌ها برای به دست آوردن منابع آب وارد نزاع شوند.

او، یکی از راهکار‌های اثر بخش و موثر در جبران بخشی از مشکلات کم‌آبی در مقطع کنونی را استفاده از پساب ناشی از تصفیه فاضلاب شهر‌ها دانست و گفت: باید به پساب فاضلاب به عنوان یک منبع آب غیر شرب، اما کاربردی نگریست، چرا که می‌توان از پساب فاضلاب شهر‌ها هم برای آبیاری و توسعه فضای سبز شهری و هم تأمین آب مصرفی صنعت بهره گرفت.

مدیر عامل شرکت آبفا استان فارس انعقاد تفاهمنامه واگذاری پساب فاضلاب تصفیه خانه‌ی فاضلاب شهر نی ریز به مجتمع فولاد این شهرستان را اتفاقی مثبت و الگویی مناسب برای دیگر شهر‌ها به ویژه شهر‌های برخوردار از تصفیه خانه‌ی فاضلاب در استان فارس توصیف کرد.

او گفت: این تفاهمنامه می‌تواند در دیگر نقاط استان فارس نظیر استهبان، نورآباد، کازرون و ... و سایر استان‌های کشور، که دارای تصفیه‌خانه فاضلاب فعال است، اجرایی شده و در دستور کار قرار گیرد.

صادق‌پور همچنین تاکید کرد که باید برای شهر‌هایی نظیر آباده، داراب، فیروزآباد، سپیدان، فسا و ... که تصفیه خانه فاضلاب در آن‌ها مراحل ساخت را طی می‌کند، در استفاده از پساب با هدف تامین بخشی از نیاز آب غیرشرب، برنامه‌ریزی کرد.

او در ادامه گفت: شرکت آبفا فارس می‌تواند به منظور توسعه‌ی طرح‌های جمع آوری و دفع بهداشتی فاضلاب در شهر‌های استان با صنایع محلی همکاری دوسویه داشته باشد و این شرکت آماده انعقاد تفاهمنامه همکاری با صنایع مختلف در استان و ایجاد قرارداد‌های تأمین مالی از قبیل بیع متقابل به منظور احداث تصفیه خانه‌ها و اجرای شبکه‌های جمع آوری فاضلاب است.

صادق‌پور خواستار توسعه واگذاری پساب فاضلاب تصفیه‌خانه‌های شهری به صنایع شد و خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه ما برای افزایش اشتغال در جامعه مجبور به استفاده از صنایعی شده‌ایم که آب بر می‌باشند؛ لذا این اقدام می‌تواند تدبیری خوب و همچنین به منزله نوعی سرمایه‌گذاری برای صنایع باشد.

 اوایل اردیبهشت، طی مراسمی با حضور استاندار، مدیرعامل آبفا و شماری از شهرداران، مدیران صنایع، معادن و بنگاه‌های اقتصادی، تفاهمنامه واگذاری پساب فاضلاب شهر نی‌ریز به مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز و اقلید، امضا و مبادله و زمینه برای تبادل تفاهمنامه‌های جداگانه‌ای با شهرداری‌های سراسر فارس فراهم شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.